Zarządzanie dostępnością cyfrową

Szkolenie przygotowuje kadrę kierowniczą urzędów i innych instytucji publicznych do zarządzania dostępnością cyfrową (koncepcja, planowanie, monitorowanie, uwzględnianie dostępności cyfrowej w zamówieniach produktów informatycznych).

Adresaci i uczestnicy

Ofertę adresujemy głównie do gmin i powiatów, które chcą przygotować kierowników swoich jednostek organizacyjnych do skutecznego wdrażania ustaw o dostępności.

Uczestnikami szkolenia powinny być osoby, które ponoszą bądź będą ponosić odpowiedzialność za politykę dostępności cyfrowej w swojej instytucji, w szczególności:

  • kierownicy jednostek organizacyjnych bądź ich zastępcy,
  • kierownicy wydziałów, którym powierzono nadzór nad wdrażaniem ustaw o dostępności,

Wymagania

  • ogólna znajomość Internetu,
  • ogólna wiedza o mechanizmach zarządzania instytucją,
  • brak wymagań technicznych.

Cele szkolenia

Głównym celem szkolenia jest wprowadzenie uczestników w problematykę dostępności cyfrowej oraz przygotowanie do wdrożenia w życie urzędu/instytucji publicznej Ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Kompetencje

Uczestnicy poznają:

  • istotę problemu dostępności cyfrowej oraz odpowiedzialności urzędów i innych instytucji publicznych za jej zapewnianie,
  • podstawowe zasady dostępności stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz dokumentów cyfrowych wykorzystywanych w komunikacji internetowej i elektronicznej z interesariuszami instytucji publicznej,
  • kluczowe elementy procesu zarządzania dostępnością cyfrową w instytucji publicznej.

Ramowy program

  • Dostępność cyfrowa. Czym jest dostępność cyfrowa? Dostępność cyfrowa jako istotny cel i warunek komunikacji społecznej. Dostępność cyfrowa instrumentów komunikacji społecznej.
  • Dostępność cyfrowa w świetle prawa. Od zalecanych standardów do obowiązków prawnych. Znaczenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego. Ustawa o dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych jako implementacja dyrektywy unijnej.
  • Podstawowe wymogi ustawowe. Jednolity standard dostępności. Deklaracja dostępności - obowiązek corocznej samooceny dostępności i publicznego oświadczenia jej wyników. Zasada proporcjonalności obciążenia - wyjątki od obowiązku spełnienia wymogów dostępności wynikające z nieproporcjonalnego obciążenia. Zasada priorytetów dostępności. Zasada alternatywnego dostępu. Zasada informacji zwrotnej - prawo do adekwatnych i skutecznych procedur zapewniania przestrzegania wymogów ustawy. Zasada dostępności wszystkich informacji. Zasada cykliczności monitorowania. Zagrożenie karami.
  • Mapa drogowa zapewnienia dostępności cyfrowej. Utworzenie zespołu ds. dostępności. Diagnoza aktualnego stanu. Zdefiniowanie polityki dostępności. Ustalenie procedur i przydzielenie zadań. Przygotowanie zasobów. Szkolenie kadry. Zgromadzenie narzędzi. Ustalenie budżetu. Audyt wstępny i interwencyjne działania naprawcze. Publikacja Oświadczenia o dostępności. Obsługa skarg i wniosków o dostęp alternatywny. Dostepność cyfrowa a zamówienia publiczne. Audyt kompleksowy. Aktualizacja dokumentacji (raportów, oświadczeń, procedur i zakresów czynności). Zrównoważony rozwój. Monitorowanie kanałów komunikacji cyfrowej. Dostosowanie do nowych technologii.
  • Podsumowanie: Ocena szkolenia przez uczestników. Wręczenie certyfikatów uczestnictwa.

Organizacja

  • Miejsce: Sala w siedzibie zamawiającego z podstawowym wyposażeniem multimedialnym.
  • Termin i czas trwania: 6 godzin, w terminie uzgodnionym z zamawiającym. 
  • Liczba uczestników: 15-30 osób.
  • Koszt: Odpłatność za udział jednego uczestnika - 480 zł. 
  • Bonus: Gdy liczba uczestników przekracza 20 osób, zamawiający może rozdysponować 2 dodatkowe bezpłatne miejsca dla urzędu w sąsiedniej gminie.